Samenwerken

Posted · Voeg Reactie toe

Correspondentie over onder andere gastvrijheid in Retail voor Hotello FACTS tussen Jeff Dadema van Letsgoactive en Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra. (deel 6)

Beste Wouter,

Zoals altijd las ik met veel interesse je laatste blog. Wij voeren al enige tijd een blogdiscussie over het ‘nieuwe nu’, de nieuwe werkelijkheid. Over consumentenvertrouwen en vooral over Horeca en Retail in dat kader.

Met grote interesse, omdat ik eigenlijk alles wat over die nieuwe werkelijkheid gaat boeiend en gaaf vind. Het is een heerlijke tijd waarin we ons momenteel bevinden. Alles is aan verandering onderhevig. Veel mensen worden daar onzeker en onrustig van, maar ik kan er persoonlijk, net als jij, enorm van genieten. In het bijzonder van het ontstaan van mooie nieuwe concepten waar we als gast of klant echt op zitten te wachten. Daarover sprekend, ik wil het dit keer eens hebben over de kracht van samenwerken.

In de winkel van Sinkel is alles te koop

De Hema voert steevast de lijst met meest onmisbare Nederlandse merken aan. Consumenten houden van Hema omdat zij als oer-Hollands gezien wordt. Een winkel van Sinkel en zoals je weet, en daar is echt alles te koop!

Zo kwam de Hema afgelopen week met notarisdiensten en verzekeringen. Het land was even te klein en de notarissen stonden op hun achterste benen. Er was er zelfs één die warme worsten ging verkopen. Want ja, nu kom je aan míjn brood en dat kan natuurlijk niet! Wat deze notaris even gemist heeft is dat er een nieuwe werkelijkheid is, een nieuw nu. Waarin het helemaal niet meer zo vanzelfsprekend is dat je voor een brood naar de bakker gaat en een acte naar de notaris en voor worst naar de Hema. De samenwerking van Hema met een notaris en een verzekeraar is dan ook zo gek niet en eigenlijk juist heel slim. Hema begrijpt het!

Horeca en Retail versterken elkaar

Waar mensen samenkomen willen ze kopen en consumeren. Bedrijven die dat snappen doen het goed. Retail en horeca komen, zoals ook jij Wouter zegt, steeds vaker samen en versterken elkaar op deze manier enorm, soms zelfs onbedoeld. In Zoetermeer opende onlangs de Primark. Het concept Primark is zo hot dat het duizenden nieuwe klanten naar Zoetermeer lokt. Deze mensen bezoeken ook andere winkels en de horecagelegenheden in de directe omgeving van de Primark doen bijzonder goede zaken. Een mooi voorbeeld hoe je elkaar kunt versterken terwijl in dit geval eigenlijk niemand zich daarvoor ingespannen heeft. Stel je eens voor dat je dat wel zou doen?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Mkef0aPMnAU[/youtube]

Hoe ga je de samenwerking aan?

Ik was laatst mystery visits in de Leidse binnenstad aan het doen. Daarbij kwam ik o.a. in een leuk restaurantje midden in het winkelgebied. Het was er uitgestorven terwijl het koopavond was. Ik vroeg de bedrijfsleider wat hij deed om gasten te trekken maar kreeg geen goed antwoord. Met winkels had hij nog nooit echt contact gehad om over samenwerking te praten. Een gemiste kans! Want wat had hij kunnen doen? Hij had een samenwerking aan kunnen gaan met één of meerdere winkels die passen bij zijn concept. Bijvoorbeeld met Oil & Vinegar. Hij had met producten van Oil & Vinegar kunnen werken en gasten proactief kunnen attenderen op de winkel. De winkel-medewerkers hadden zijn restaurant actief onder de aandacht van hun klanten kunnen brengen. Beiden hadden een klein weggevertje kunnen bedenken wat klant of gast krijgt als hij of zij de winkel of het restaurant bezoekt. Het succes wordt daarbij bepaald door de mate van enthousiasme waarmee e.a. gebeurt, maar daar kun je je mensen prima in trainen. Bij Oil & Vinegar in Leiden komt dat overigens helemaal goed.

Samenwerken loont!

Samenwerking tussen horeca en retail loont voor beiden. Alleen durven zo weinig ondernemers het initiatief te nemen tot samenwerken. Elkaar actief klanten en gasten bezorgen. Want ja, zitten mijn gasten of klanten daar wel op te wachten? Het antwoord Wouter is volgens mij ja, daar zitten ze zeker op te wachten.

Winkelen moet leuk zijn en wat is er nou leuker dan even pauze te nemen en lekker wat te drinken of eten. En waarom niet bij de drinken of eten geattendeerd worden op leuke winkels in de buurt, uiteraard behoefte gestuurd.

Mijn tip aan ondernemers is: zoek actief een partner om mee samen te werken, een winkel of horecabedrijf wat bij jouw eigen zaak past en ga samen om de tafel. Hoe kunnen wij elkaar actief versterken? Je vergroot je verkoopkracht enorm. Ik ben ervan overtuigd dat zo’n gesprek tot hele mooie nieuwe kansen leidt. Ondernemers die het moeilijk vinden bied ik overigens graag aan vrijblijvend mee te denken.

Benieuwd naar hoe jij tegen het zoeken van samenwerkingsvormen aankijkt Wouter! Jij hebt vast ook mooie voorbeelden.

Met gastvrije oprechte groet,

Jeff Dadema

 
 
Top